Blog

news, headlines, newsletter-226932.jpg

E-mail marketing sa vracia späť na scénu

Retro hudba, móda možno aj jedlo sa vracia. Opäť sú v móde aj zvonové nohavice, voľné košele a tričká, hranaté sandále, veľké okuliare … Z rádia počujeme remix obľúbenej pesničky z mladosti alebo detstva .. Na oslave si najradšej pochutnáme na klasických chlebíčkoch a deti na gumových pelendrekoch, alebo sladkých malinovkách. Neviem ako Vám, ale mne sa zdá, že síce technika ide míľovými krokmi, máme tu predsa AI, e-mail je tu však stále s nami.

A práve vďaka e-mail marketingu môžu firmy a podnikatelia získať množstvo zákazníkov. Ako však zabezpečiť to, aby sa ten Váš mail nedostal medzi nevyžiadanú poštu, do SPAMU? A komu odoslať tieto e-maily? Čo do neho napísať, prečo, a či vôbec? Odpoveď na tieto otázky nájdete popísané nižšie.

Zdroj obrázku: https://unsplash.com/

Laicky povedané, reklama v e-maily, to je predsa e-mail marketing. V skutočnosti tomu nie je úplne tak. Cez e-mail marketing môžu firmy znovu osloviť zákazníkov a takisto získať aj potenciálnych zákazníkov. Áno, vďaka e-mail marketingu vieme zákazníkov aj získať, stačí ponúknuť odber newslettera na stránke alebo výmenou za získanie drahocenných informácii v e-booku zdarma a pod. Neodporúčam však nákup zákazníkov, či followerov akýmkoľvek spôsobom. Každá spoločnosť si vytvára databázy zákazníkov, má svoje vlastné zoznamy ľudí, ktorí už raz ich službu alebo produkt nakúpili. Prečo tieto databázy nevyužiť? Nenechajme ich zapadnúť prachom a konajme efektívne. Stačí keď len už bývalým zákazníkom odošleme mail, v ktorom ho namotivujeme k ďalšej objednávke, zanechaniu recenzie … čomukoľvek, čo si dáme za cieľ.

Spomenula som cieľ? Áno, ten patrí k tomu najpodstatnejšiemu v procese toho, čo e-mail marketing zahŕňa. Je teda nevyhnutné vytvoriť si správnu e-mail marketingovú stratégiu. Poďme teda na to, zodpovedajme si na otázky ako:

Čo je cieľom takéhoto mailu, mailov? Čo má teda firma vďaka email marketingu získať? Komu a kedy budeme mail odosielať? Všetkým zákazníkom? Alebo tým, ktorí u nás nakupujú pravidelne? Alebo tým, ktorí u nás dlho nič nekúpili? Môžeme postupovať aj tak, že zacielime iným spôsobom na ženy, a iným na mužov. Vynára sa množstvo ďalších otázok pri koncipovaní konkrétnej stratégie. Premýšľanie funguje ďalej, a ja uvažujem, „akcia – reakcia“ … Ako zákazníkov podnietime vykonať očakávanú, potrebnú, reakciu?  Ponúkneme im niečo na oblátku a zorganizujeme teda súťaž? Alebo obdaríme všetkých zľavovým kupónom, či členstvom vo VIP klube, alebo ponúkneme niečo gratis, alebo ..? Pri tvorení vhodnej stratégie je ideálne držať sa dobrých tipov a trikov, istými pravidlami. A v kombinácii s formou brainstormingu to môže priniesť skvelú myšlienku do tej správnej stratégie. Takisto nezabúdajme, schopnosť vcítiť sa do zákazníka, ktorého má osloviť mail je veľkou výhodou.

Nepísaným cieľom email marketingu, by však malo byť aj tvorenie si vzťahu so zákazníkom. Sme predsa ľudia, a ak máme potenciál získať dlhodobého zákazníka, alebo už takého máme, prečo by sme mali vystupovať rovnako ako pri osobe, s ktorou sme po prvýkrát v kontakte, nebodaj odmerane. Nie raz sa mne osobne v živote oplatilo vytvoriť si s klientmi bližší, ale stále rešpektujúci vzťah. Svet sa aj vďaka vzájomnému osobnejšiemu prístupu, stáva spokojnejším miestom pre život.

Tak si to zhrňme.

email, newsletter, email marketing-3249062.jpg

Medzi pravidlá, ktorých sa držíme pri tvorbe email marketingovej stratégie, zahŕňame nižšie uvedené. A teda konáme nasledovne:

  • Stavíme si cieľ (čo chceme získať)
  • Cieľovú kategóriu (muži/ženy alebo obe skupiny, stáli zákazníci alebo noví..)
  • Motivačnú pohnútku (dôvod na kúpu služby/produktu – poskytneme zľavu/vytvoríme súťaž/služba na mieru ..?)
  • Správne zoštylizujeme mail (vyvarujeme sa nevhodným slovným spojeniam ..)
  • Meriame úspešnosť mailu cez rôzne dostupné analytické nástroje
  • Vyhodnocujeme a podľa potreby meníme stratégiu

Pýtate sa pre koho je e-mail marketing vhodný? Pozrite nižšie, či sa tam nájdete.

  • Malých a stredných podnikateľov
  • Veľké spoločnosti
  • Fyzické osoby, živnostníkov
  • E-shop
  • Influencerov
  • Umelcov
  • Freelancerov

E-mail marketing je teda takmer 100% prostriedok na získanie klientov, a aj dlhodobých zákazníkov. Vďaka dostupnosti je lacnou a efektívnou formou reklamy, a spôsob udržania zákazníka.

email, mail, hand-6370595.jpg

Aké sú teda výhody e-mail marketingu? Dôvody prečo s ním začať a nespoliehať sa iba na sociálne siete, a iné druhy reklamy.

  • Efektivita
  • Výhodnosť
  • Dostupnosť
  • Personalizácia
  • Úspora na platenej reklame

Snáď každého podnikateľa však zaujíma ako zabezpečiť to, aby sa jeho pracne vytvorený mail nedostal u zákazníka do spamu. Je na to však naozaj zložitá ale zároveň jednoduchá odpoveď. V tomto článku uvediem dôvody, prečo sa tak niekedy deje, a ako sa tejto situácii vyhnúť, iba v skratke. Ide o to, že tak ako všetko na svete má svoje pravidlá, aj v email marketingu treba dodržiavať isté hranice. A teda v konkrétnom maily by sme sa nemali vyjadrovať nevhodne, ani ak si myslíme, že táto „predajná formulácia“ určite zaberie, nemali by sa v ňom objavovať isté emoji atď. Dôležitá je, neustále a všade ospevovaná, konzistencia, personalizácia, či primeraná dĺžka a množstvo obrázkov.

Na záver však musím podotknúť, že v každom správnom maily od dobrého marketéra, by mala byť možnosť „odhlásiť sa z odberu“ teda unsubscribe link. Ľudia s bohatými skúsenosťami v oblasti marketingu, však zdieľajú rôzne názory na to, či sa následne zákazníka aj pýtať na dôvod rušenia odberu, alebo nie. Je teda na každom podnikateľovi, či vie túto informáciu zúročiť, alebo sa rozhodne, že sa ju pýtať nebude.

Každopádne, keď budete chcieť s e-mail marketingom pomôcť, spokojne sa môžete obrátiť na mňa, ako virtuálnu asistentku. Kontaktujte ma cez mail, alebo aj sociálne siete.

Úspešné podnikanie aj vďaka e-mail marketingu! 🙂