Poznáte ten pocit, keď chcete spraviť všetko perfektne a ideálne ihneď. Tak sa do toho všetkého pustíte naraz? Samozrejme, každý multitasker vie o čom hovorím. Je to však správne? Oplatí sa robiť multitasking? Je to produktívne a efektívne?
Nepoteším Vás, ak si myslíte, že je to správny systém práce. Multitasking totiž nepôsobí dobre na mozog a už vôbec nie na tínedžerov. Na dospievajúcich môže byť zvlášť škodlivý. Výskumy totiž hovoria o tom, že multitaskeri majú sklony k roztržitosti a impluzivite. Nehovoriac o tom, že práve kvôli multitaskingu ľudia majú vyššiu chybovosť pri práci. Medzi ďalšie negatívne vplyvy multitaskingu patria aj: vyššia miera stresu, zhoršená schopnosť rozhodovania sa, neproduktivita.
Spomeniem však jednu výhodu multitaskingu. Tou je, že podľa vedeckej štúdie, multitaskeri, vedia riešiť problémovú situáciu najlepšie v prostredí, kde musia zapojiť dva zmysly, zrak aj sluch. Nuž, či je multitasking výhodou v životopise alebo nevýhodou, to je na individuálnom zvážení. I keď výskumy hovoria sami za seba, a teda, že to nie je práve žiadúci systém práce. Riešenie viacerých úloh naraz nie je totiž produktívne. Pri práci práveže spomaľuje tempo, a dokonca je ešte aj škodlivý. Prejdime teda k organizovanému, pozitívnemu, systém práce. Je pre Vás problematické organizovane a systematicky pracovať? Prezrite si 5 rád ako byť efektívny, a zvýšite tak aj svoju produktivitu v práci. Váš zamestnávateľ Vás za to iste odmení.
Stačí sa držať týchto 5 tipov:
- “To do list”. Určite si priority. A to v prvom rade. Ešte skôr ako sa do niečoho pustíme na spomínaných 20 min, skúste si vytvoriť už známy “to do list”. Teda zoznam úloh, ktoré Vás v daný deň čakajú, od najdôležitejšej po najmenej podstatnú.
- Jedna činnosť = vopred stanovený čas. Venujte len presne vymedzený čas jednej úlohe. Napríklad 20min jednej, potom 20 min ďalšej. Medzitým je ideálne dopriať si krátku pauzu, aby si náš mozog mohol oddýchnuť, a my tak prídeme na iné myšlienky. Mimochodom, aj v cvičení sa podobná rada oplatí. Cvičenie Tabata je na nej totiž založené (20s cvik/10s pauza).
- Zapisujte si. Zapisujte si do poznámok dobré nápady, myšlienky, ktoré Vám aj pri práci napadli. Píšte si informácie, ktoré ste sa dozvedeli.. V dnešnej dobe je náš mozog extrémne zahltený informáciami, a tak si radšej každú dobrú myšlienku zapíšte. Poznačte si v skratke všetko dobré, čo Vám napadlo, čo dôležité bolo na porade, na stretnutí, v podcaste.. Rada nad zlato, netrápte sa vetou “To si musím zapamätať.”. Nemusíte, stačí si to poznačiť, a možno práve vďaka tomu, si to zapamätajte.
- Eliminujte rušivé vplyvy. Nenechajte sa rušiť. Keď sa venujete nejakej činnosti tých 20 min, vypnite si zvonenia, zapnite si pokojnú hudbu alebo žiadnu, neodbiehajte od činnosti.. Doprajte si pokoj bez rušivých vplyvov. Dostanete sa tak do flow a práca Vám pôjde “od ruky”, rýchlejšie a produktívnejšie.
- Cieľ + odmena. Máte toho stihnúť tak veľa, že neviete, kde Vám hlava stojí? Stanovte si cieľ pracovného dňa a motivujte sa aj odmenou za vykonanú prácu, za to všetko vynaložené úsilie. Prvú odmenu si môžete dať pokojne hneď na začiatku, motivujúca odmena na začiatku práce môže byť, to čo máte radi. Akú odmenu si zvyknete dať vy? Kávu, sladké, časť krátkeho seriálu ..?
- Bonus: delegujte. Odbremeňte sa a delegujte aspoň časť svojej práce na niekoho ďalšieho. Ja odporúčam virtuálnu asistentku, ktorá Vám pomôže s množstvom činností, ušetrí Vám teda čas a energiu, v neposlednom rade aj peniaze, oproti výdavkom na interného zamestnanca. Každý bude robiť, to čo ho bude baviť, práca bude vykonaná efektívne a dobre, stačí trochu dôvery a kontaktovať ma. 🙂
Milá rada na záver. Delegujte prácu, a to pre dobro nie len seba, ale aj firmy.